انتخاب بهترین میز کار برای دفتر
اگر کارفرمای یک شرکت یا مسوول خرید مبل اداری برای کارکنان اداره ای هستید, این مطلب را بخوانید
چه خودتان شرکتی داشته باشید چه در شرکت خصوصی یا دولتی کار کنید، به هر حال برای تهیه میزهای اداری نباید فقط ظاهر میز را مدنظر قرار دهید. باید قیمت، جنس، ابعاد و تعداد کشوها و کاربردها را بررسی و با توجه به این موارد، در نهایت میز مناسبی را از میان این همه میز موجود در بازار مبلمان و وسایل چوبی انتخاب کنید.
در ادامه مهمترین مواردی که باید قبل از خرید میز اداری به آن توجه داشته باشید، گردآوردهایم.
اگر مسوولیتخرید میز اداره یا شرکت اعم از خصوصی یا دولتی به شما واگذار شده، ابتدا روی کاغذی نام، سمت و نوع فعالیت کارمندانی را که به میز نیاز دارند بنویسید. مثلا مدیر یک بخش که مرتب میهمانهایی از خارج شرکت دارد، باید میزی شکیل و آبرومندتر از سایر کارمندان داشته باشد. از طرفی برخی کارمندان فقط با کاغذ سروکار دارند، عدهای با نقشه عدهای با رایانه؛ بررسی کنید که این میز تا چند سال برای بخش مورد نظر کاربرد دارد؟ ممکن است میزی تهیه کنید که بعد از اضافه شدن یک دستگاه رایانه به آن بخش، دیگر نشود پشت آن کار کرد. پس با حوصله، نیاز کارمندان را بررسی کنید.
● میز اداری ارگونومیک:
اول ببینید کارمند مربوطه (یا خودتان) در طول روز با چه وسایلی سرو کار دارد. مثلا بعضی کارمندان لپتاپ شخصیشان را به محل کار میآورند و دیگر با وسیلهای دیگری کار ندارند ولی برخی دیگر در طول روز به وسایل متعددی مثلا اسکنر، پرینتر و دستگاه نمابر نیاز دارند و در کنار آن باید پروندهها، کتاب و تعداد زیادی کاغذ را هم بگذارند. در این صورت یک میز کوچک فقط باعث برهمریختگی امور آنها میشود. اگر در شرکت دستگاههای رایانه قدیمی با مانیتورهای جاگیر وجود دارد، باید بخشی از میز را هم برای خود رایانه در نظر بگیرید. طول میز اندازههای استانداردی دارد که خریدار با توجه به نیاز و فضایی که دارد، میتواند از میان آنها انتخاب کند اما ارتفاع میز معمولا ۷۲ سانتیمتر است و اشخاص با قدهای متفاوت میتوانند ارتفاع صندلیشان را با میز تنظیم کنند.
بیشتر بخوانید:مبلمان اداری ارگونومیک
● فضای اتاق
اگر میز را برای کارمندی که اتاق شخصی دارد، تهیه میکنید، دامنه انتخابتان وسیع است اما اگر قرار باشد برای دفتری که چند کارمند در فضای کوچکی با هم کار میکنند میز بخرید، باید ابعاد اتاق را اندازه بگیرید و چند میز مناسب با اندازه اتاق و تعداد کارمندان تهیه کنید. تولیدکنندگان مبلمان اداری میزهای کار گروهی را هم به شما پیشنهاد میدهند. این میزها سطحی یک?دست دارند و با تیغههای کوتاه تقسیمبندی شدهاند و به نسبت اندازهای که دارند، چند نفر کارمند میتوانند به طور مستقل دور آن بنشینند. اگر قرار باشد برای هر نفر یک میز مجزا بخرید، مسلما حجم اشغال شده بسیار زیاد میشود.
● میز رایانه
اگر کارمندان از لپتاپ استفاده میکنند، لازم نیست میزهایی که در آنها جای کیس، مانیتور و کیبورد طراحی شدهاند، تهیه کنید زیرا هم فضای بیشتری اشغال میکند هم طبقههای آن بلااستفاده میماند و هم کارمند برای کارهایش جای مناسب و کافی نخواهد داشت. میزهای لپتاپ معمولا مدرنترند و یک سطح بیشتر ندارند. در میزهای رایانه به پریزها، سیمکشیها و محل آنها دقت کنید. برخی میزها طوری طراحی میشوند که سیمهای پیچدرپیچ و بلند رایانه را نشان نمیدهند. اگر میز جای پریز دارد به تعداد و جای آنها دقت کنید.
● مدل
اگر محیط شرکت قدیمی است و بودجهای برای تهیه میزهای اداری شیک ندارید؛ میز ساده اما با کاربرد کافی تهیه کنید، اما اگر بودجه کافی برای خرید میزهای جدید دارید، میتوانید برای زیبا شدن نمای داخلیشرکتتان بروشورهای فروشگاهها را بگردید و دسترنج طراحان
خوش سلیقه را انتخاب کنید. نوع فعالیت شرکت هم در تهیه میز مهم است. مثلا اگر شما یک گرافیست هستید نباید میزی که طرحهای چوبی و منبتکاری دارد بخرید زیرا با فعالیت شما هماهنگی ندارد باید دنبال طرحهای مدرن باشید در عوض اگر دفتر تجارت پارچه دارید، بد نیست از میزهای شکیل و کلاسیک استفاده کنید.
● جنس MDF بهتر است یا چوبی
میزهایی که از چوب ساخته شدهاند با توجه به نوع چوب و کیفیت کار سازنده اعم از تمیزی و ظرافت و کار انجام شده به مراتب گرانتر از جنس MDF هستند اما عمر بیشتری دارند. میزهای فلزی جدید طراحیهای مدرنی دارند ولی باید در نظر بگیرید برای شرکت شما کاربرد دارند یا خیر. میزهای شیشهای هم فقط طراحی زیبایی دارند و چندان به درد کارهای دفتری نمیخورند. اگر طراحی داخلی مدرنی مد نظرتان است نباید به جا دادن وسایل مختلف روی این میزها حساب کنید. بهتر است آنها را برای کارمندانی که فقط از یک لپتاپ استفاده میکنند یا در بخش روابط عمومی مشغولاند، تهیه کنید.
● رنگ میز
در انتخاب رنگ میز، هم باید کاربردش را در نظر داشته باشید هم اتاق یا سالنی که میز قرار است به آنجا برود. اگر کارمندان با انواع مواد رنگی یا ابزار آلات سرو کار دارند، بهتر است میزی با رنگ تیره تهیه کنید تا در صورت پاشیده شدن رنگ یا حتی جوهر خودکار، ظاهر میز ناخوشایند نشود. رنگهای روشن و شاد برای دفترهای مدرن با طراحیهای جدید مناسبتر است. حتیالامکان میزهایی تهیه کنید که رنگشان ثابت است. بسیاری از کالاهای چوب امروزی با کوچکترین ضربهای زخمی میشوند.
● بهداشت میز کار
با توجه به تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه اریزونا، میز کار یکی از کثیفترین سطوحی است که هر شخص در طول روز با آن سر و کار دارد. دانشمندان میگویند سطح میز اداری ۴۰۰ برابر از توالت کثیفتر است. در طول ساعات کاری روی میز انواع و اجسام مختلف گذاشته و برداشته میشود. در ضمن گاهی روی میز غذا هم میخورند اما بعد از غذا آنطور که باید تمیز نمیشود. پس برای جلوگیری از بیماری و همینطور آلوده نشدن میز، قبل از خوردن غذا حتما دستهایتان را بشویید و روی میز سفره کوچکی پهن کنید در غیر این صورت خردههای غذا لابهلای خلل و فرج و ترکهای میز میمانند و محلی مناسب برای تجمع باکتریها میشوند. سعی کنید مرتب سطح میز، کیبورد و موس رایانهتان را با مواد آنتیباکتریال تمیز کنید.
حتما بخوانید:چیدمان اتاق مدیر عامل و 6عامل مهم در طراحی مبلمان اداری اتاق مدیریت
● تعداد کشو
تصمیم بگیرید که کارمند مربوطه چقدر فضا برای وسایلش نیاز دارد. برخی میزها از دو طرف کشو دارند که این باعث افزایش طول میز میشود اگر فضایتان محدود است، میتوانید میزی با کشوی کمتر بخرید و درعوض یک دراور اداری (فایل) را در گوشهای از اتاق بگذارید.
<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>
لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .