صندلی ارگونومیک و ویژگی‌های آن

صندلی ارگونومیک چیست؟

بسیاری از ما طرز صحیح درست نشستن را بلد نیستیم و مجبوریم ساعت‌های زیادی پشت صندلی در حال کار کردن باشیم. نتیجه این سهل انگاری این است که خیلی زود به ستون فقرات، کمر، گردن و… فشار وارد می‌شود و دردهای بدی نیز به همراه خود میاورد. این مشکل سبب می‌شود که کارایی و بازدهی ما طبیعتاً کمتر بشود و حتی از کارهای خود عقب بمانیم.

به همین علت تولیدکنندگان، به دنبال طراحی و تولید انواع صندلی ارگونومیک رفته‌اند تا هم نوع نشستن ما اصلاح بشود، و هم فشار وارد شده به بدن کمتر بشود. صندلی ارگونومیک کاملاً مناسب با فیزیک افراد طراحی می‌شود و باعث می‌شود تا ستون فقرات و دیگر اندام‌های به درست قرار بگیرند.

  

انواع صندلی اداری

صندلی‌های اداری بسته به نوع کاربردی که دارند به چند نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند. انواع صندلی اداری ارگونومی به شرح زیر است.

 

 
 
  • صندلی مدیریتی: صندلی‌های مخصوص مدیران با امکانات متفاوت و بیشتر نسبت به سایر صندلی های اداری
  • صندلی کارمندی /کارشناسی: صندلی های کارمندی از لحاظ قیمتی نسبت به صندلی‌های مدیریت قیمت پایین‌تری دارند؛
  • صندلی کنفرانس: صندلی های کنفرانس بسته به نوع سلیقه انتخاب می‌شوند اما معمولا این صندلی ها پایه های متفاوتی دارند؛
  • صندلی آموزشی: صندلی های دانشجویی یا آموزشی برای دانشجویان و محیط‌های آموزشی
  • صندلی انتظار: صندلی انتظار در فضای انتظار کاربران را فراهم می‌کند تا لحظات راحتی را داشته باشند.
  • صندلی کلاسیک: صندلی کلاسیک معمولاً صندلی های مدیریتی هستند که طراحی خاص خود را دارند و طرفداران بسیار زیادی دارند
 
 
 
 
 
 
 
 

ویژگی صندلی ارگونومیک چیست؟

 

اولین ویژگی مهمی که در مورد صندلی ارگونومیک مورد بررسی قرار می‌دهیم، ارتفاع نشیمنگاه آن است. ارتفاع صندلی باید به قدری باشد که هنگام نشستن و آویزان کردن پاها مشکلی وجود نداشته باشد. این ارتفاع طبیعتاً برای افراد متفاوت تغییر می‌کند. همچنین به فرم بدن و وضعیت لگن نیز بستگی دارد. چون باید لگن و زانو به صورت 90 درجه قرار بگیرند و پاها به راحتی به زمین برسد.

ارتفاع مناسب صندلی اداری چقدر است؟

دقیق مشخص‌کردن این ارتفاع سخت است، اما به‌طورکلی ارتفاع مناسب را می‌توان یک چهارم ارتفاع بدن در نظر گرفت. البته گفته می‌شود که این مقدار می‌تواند بین 40 تا 55 سانتی‌متر نیز باشد.

ویژگی بعدی صندلی ارگونومیک که شدیداً حائز اهمیت است، عرض و قعر نشیمنگاه است. برخی از صندلی‌ها در ظاهر حرفه‌ای و جذاب به نظر می‌آیند، ولی استاندارد نیستند و این مسئله سبب می‌شود تا نتوان خیلی راحت روی آنها نشست.

 

توجه به جنس نشیمنگاه یکی از مهمترین موارد صندلی های اداری

ویژگی بعدی جنس نشیمنگاه صندلی است که باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ زیرا قرار است مدت طولانی افراد روی آن بنشینند. به علاوه باید جنس آن نرم باشد تا در چندین ساعت کاربر را اذیت نکند.

 

معمولاً دست‌ها به طور مستقیم با صندلی در ارتباط نیستند، ولی هنگام کار طولانی مدت، فشار زیادی را متحمل می‌شوند. به همین علت دسته صندلی ارگونومیک به شکلی طراحی می‌شود که بتوان راحت دست‌ها را روی آن قرار داد و استراحت کرد. در بعضی از مدل‌ها، دسته‌های صندلی اداری ارگونومیک تنظیم می‌شوند تا به دست، کتف، ساعد و آرنج‌ها فشار زیادی وارد نشود.

پایه صندلی ارگونومیک

 

پایه‌ی صندلی ارگونومیک استاندارد پنج پر و چرخ دار است. چرخ صندلی اداری ارگونومیک باید از جنسی باشد تا با محیط اداری که در آن استفاده می‌شود سازگاری کافی داشته باشد.

برای مطالعه ادامه این مطلب و مشاهده کاتالوگ صندلی های اداری به سایت مبلمان اداری یکتا مراجعه کنید.

منبع: http://yektafurniture.com/ergonomic-chair/