طراحی مبلمان اداری -استراتژی محل کار


در جامعه پیشرفته اقتصادی امروز، مردم هستند که باعث پیشرفت و نوآوری و سامان دادن شرکت ها شده اند.
سازمان ها می دانند که هدف های اولیه آنها برای سود رسانی هر چه بهتر به مردم است. جای تعجب نیست که طراحی محل کار می تواند ابزار نیرومند و پرقدرتی برای بهبود و پیشرفت اجرای کارمندان باشد. این طراحی ها و رسیدگی ها می توانند زمینه ساز خوبی برای بهبود سلامتی کارمندان باشد که همگی در ارتباط با یکدیگرند.

 

چیدمان مبل اداری -عملکرد یعنی: توانایی + انگیزه + فرصت


عملکرد درحقیقت حاصل همکاری این ۳ مورد است: توانایی بالا، انگیزه زیاد و فرصت مناسب.
توانایی به میزان مهارت و قدرت افراد بستگی دارد؛ ممکن است در یک فردی بیشتر و در دیگری کمتر به چشم بخورد.
انگیزه نیز یعنی فرد چه مقدار امید و علاقه به انجام پروژه خاصی داشته باشد؛ آیا او برای قدم گذاشتن در راهی جدید به اندازه کافی آماده است…! اگر شرایط در محل انجام کار نامساعد باشد تاثیر منفی بر کارکرد کارمندان دارد.
انگیزه افراد به نوعی از طراحی داخلی محل کار برگرفته می شود. از نظر روانشناسی، حالت و چگونگی محل مورد نظر می تواند نتیجه مثبت و یا منفی داشته باشد. یک ساختمان خوب می تواند فرصتی عادلانه به کارمندان دهد تا بتوانند نهایت استفاده و خلاقیت را در کارشان داشته باشند؛ البته فرصت هایی که آسیب به سلامت جسم و روح کارمندان وارد نکند.
یک کارمند در صورتیکه به او فرصت داده نشود و یا او را تکذیب کنند و دایماً نادیده بگیرند، نمی تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان

 

۱۰ مورد مهم در چگونگی طراحی محل کار(دکوراسیون اداری):


دمای مناسب در دفتر کار
چشم انداز و مناظر خوب
تنوع در زمینه های گوناگون
رنگ
کنترل سر و صدا
عدم ازدحام و شلوغی
عوامل انسانی و ارگونومی
کیفیت هوای داخل ساختمان
انتخاب
تعهدات شغلی

 تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان

۱٫ دمای مناسب:


دمای مناسب ترکیبی از درجه دما، جریان هوا و رطوبت است؛ که کنترل آن بسیار ضروری است. این عناصر برای راحتی فیزیکی کل بدن مورد نیاز است. دمای اتاق در حدود ۲۱٫۶ درجه سلسیوس توصیه می شود.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان


۲٫ چشم انداز و مناظر زیبا


اغلب مردم ترجیح می دهند تا در شرایط گوناگون داخل طبیعت باشند، طبیعتی که از دیدن و بودن در آن هیچ کس خسته نمی شود. کسی که محل کارش رو به فضای باز و طبیعت باشد، می تواند در طول روز نیز برای استراحت دقایقی را در بیرون از دفترش سپری کند.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان


۳٫ تنوع در زمینه های گوناگون


مردم همیشه و همه جا و در هر موقعیتی که باشند به تنوع احتیاج دارند. اگر در محیط کار تنوع وجود نداشته باشد، منجر به کسل شدن کارمندان می شود و باعث شده تا آن ها نتوانند به درستی کارهایشان را انجام بدهند. طراحی های یکسان، وظایف تکراری، رنگ های غیر متنوع، همه باعث خستگی و کسل شدن افراد می شود.
اما دقت کنید که این تنوع ها نباید با نورهای بسیار زیاد و سرو صدای بالا انجام شود، بهتر است نورهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرند. می توانید دکوراسیون را تغییر داده و یا از رنگ های جدید استفاده کنید. هنگامی که طراحی اطراف محیط کار با نشاط نباشد، کارمندان با چه انگیزه و حالت مثبتی می توانند به کارشان ادامه دهند.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۴٫ رنگ:


تنوع در رنگ، بر فرهنگ و زندگی روزانه بسیار موثر است. رنگ های قرمز، آبی و سبز، رنگ هایی هستند که دقت و تمرکز را بیشتر می کنند.
آبی در عین حال به انسان آرامش می دهد و کمک می کند تا ذهن، خلاقانه تر عمل کند.
صورتی، روحیه تحریک پذیرتری برای انجام فعالیت روزانه ایجاد می کند.
قرمز، شور و نشاط و انرژی را افزایش می دهد و باعث بروز روحیه جاه طلبی در انسان می شود.
زرد، رنگ هشدار است و دقت افراد را بالا می برد تا راه صحیح تری را انتخاب کنند.
نارنجی، رنگ افزایش اعتماد به نفس است؛ پس تا می توانید از این رنگ در محل کارتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :ارتفاع میز اداری و تاثیر آن در راندمان کار پرسنل

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۵- کنترل سر و صدا


سر و صدای زیاد از مشکلاتی است که خیلی ها در مراکز کاری از آن شکایت دارند. شاید گاهی اوقات بد نباشد برای آرام تر کردن محیط زیست، مجبور شویم گروه های کاری یکسان را از سایر گروه های دیگر جدا کنیم. به طور مثال اتاق ها را مجزا کنیم. در اداره هایی که تردد افراد متفرقه بیشتر است، شنیدن سر و صدای زیاد کمی عادی تر است، اما این موضوع نیز به چگونگی اداره کارمندان و سایر قضایا توسط مدیریت بستگی دارد، چراکه اگر سر و صدا در محیط کار زیاد باشد، کارمندان کلافه و پریشان می شوند.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۶٫ شلوغی و ازدحام


هر چه شلوغی بیشتر باشد، کارمندان بیشتر احساس استرس می کنند و باید محیطی فراهم کنند تا هرچه بیشتر سعی شود در فضایی به دور از استرس کار کنند.
اتاق هایی با سقف های بلند کمک می کند تا فضا بزرگ تر و خلوت تر نشان داده شود. آقایان همیشه کمتر احساس شلوغی می کنند و سر و صدا کمتر اذیتشان می کند و البته کسانی که در ساختمان های با ارتفاع بلند مشغول به کار هستند، شلوغی را بیشتر احساس می کنند.
با انتخاب صحیح مبلمان، گیاهان داخل دفتر، ستون ها و در کل معماری داخلی شرکت می توان حس بهتری نسبت به فضای کاری القا کرد.

حتما بخوانید:انتخاب میز مدیریت،نکات قابل تامل برای انتخاب میز اداری برای مدیریت شرکت

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۷٫ عوامل انسانی و ارگونومی


به طور قطع محل کار مناسب، می تواند جایگاهی برای رشد و ترقی کارمندان و درنهایت جامعه باشد. اما این مکان می بایست متناسب با استانداردهای سلامت باشد و به بدن انسان آسیب نرساند.
طبق بررسی های HOK، ۸۲ درصد از کارمندان به برخی بیماری های فیزیکی دچار هستند؛ مانند درد در ناحیه گردن، کمر، شانه، مفصل ران، ساق پا و چشم.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۸٫ کیفیت و چگونگی هوای داخل شرکت


در مجموع اگر محیط کاری، هوای تمیز و مطلوبی نداشته باشد، کارمندان نمی توانند تمرکز کافی را در مورد وظایفشان داشته باشند. سلامت محیط کار، یعنی سلامت همکاران و در نتیجه بازدهی بالا در مورد کارها.

 تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان

۹٫ انتخاب

 

یک محیط کاری مناسب همواره برای تشویق فکری کارمندان در جهت ارایه کارهای بهتر، به آن ها فرصت انتخاب و نظر دادن را در زمینه های گوناگون می دهد. و همین طور می تواند این فرصت را به کارمندان بدهد تا بتوانند در خارج از محیط کاری با یکدیگر در ارتباط باشند و بتوانند در مورد مسایل مختلف و گوناگون با یکدیگر بحث و مشورت کنند تا یک راه و هدف واحد را با کمک یکدیگر انتخاب کنند.
سلی اگوستین می گوید: اگر ما ندانیم که در محیط کارمان چه می گذرد، این موضوع باعث می شود تا ما دچار استرس شویم، شجاعتمان را از دست بدهیم و در نهایت دیگر امیدی درانجام کارهایمان نداشته باشیم.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان
۱۰٫ تعهدات شغلی


همیشه یک رابطه مستقیمی بین تعهدات شغلی و رضایت شغلی وجود دارد. این اصل مهم همیشه نوعی بهره وری و نوآوری را به همراه دارد. داشتن و قبول این تعهدات، همواره مفیدتر و کارآمدتر از قبول نداشتن آن است؛ و همین طور این افراد می کوشند تا ارتباط منسجم تری را با مشتریان فراهم کنند. جالب است که این افراد خیلی تمایل دارند تا همیشه قطب اصلی شرکت باشند و ایده های نو و اثرگذار همیشه ازآن ایشان باشد.
بسیار مهم است که یک شرکت و یا سازمان کاری کند تا کارمندانش همیشه متعهد به وظایفشان باشند و بتوانند با تعامل بیشتر در جهت بهتر شدن روال کاری شرکت قدم بردارند.

برای مطالعه بیشتر:مبلمان اداری برلیان ،معرفی ست کامل اتاق اداری مدیریت

 تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>

لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .